Hoe ontstaan kleurtrends?
Wie over trends spreekt in het algemeen, denkt spontaan aan ‘modetrends’. In de modewereld wordt traditiegetrouw met argusogen uitgekeken naar de trend van het nieuwe seizoen. Los van de modewereld echter is het voor elk bedrijf dat een product op de markt brengt dat op het juiste moment moet beantwoorden aan de ‘smaken en kleuren van de consument’ van groot belang om de trends van het moment juist te kunnen inschatten.
Er was een tijd waarin consumenten ogenschijnlijk veel minder keuze hadden, eenvoudigweg omdat ze niet wisten dat ze konden kiezen of omdat de informatie over bepaalde ‘trends’ hen niet snel genoeg kon bereiken vanwege het gebrek aan moderne communicatiemiddelen. Bedrijven creëerden een bepaalde seizoenstrend, marketing en PR bureau’s werden goed betaald om seizoenstrends te ‘laten’ accepteren in de markt door de consument. Die tijd is grotendeels voorbij. Trends ontstaan vandaag heel dikwijls vanuit de markt zelf.
In een wereld van Pinterest, Snapchat, Whatsapp, Facebook, YouTube en Instagram, waar iedereen, ook consumenten onderling, elkaar op één of andere manier beïnvloedt (door marketeers ook wel eens “attention trading” genoemd) worden trends voor een groot deel gevormd door de consument zelf. Het is de kunst van bedrijven om een patroon te ontdekken in bepaalde trends en daar hun aanbod van het seizoen op af te stemmen.
Wordt ultraviolet dé kleur van 2018? Volgens Pantone wel
Voor producenten van verf is het van groot belang om de trends te ontdekken in plaats van ze zelf te creëren. Het Amerikaanse Color Institute, Pantone, is wereldwijd dé referentie als het aankomt op het voorspellen van trends inzake kleuren. Wereldwijd doen bedrijven er beroep op om producten op de markt te brengen in de juiste kleuren.
Volgens Pantone wordt Ultraviolet dé kleur van 2018.
“Een dramatische, provocerende en doordachte paarse toon. Ultra Violet staat voor originaliteit, rijkheid en visionair denken dat de weg wijst naar de toekomst. Ultra Violet is complex en verhult de mysteries en geheimen van de kosmos en wat er in het verschiet ligt en de ontdekkingen van waar we dan zijn.”
Zo omschrijft Pantone dé kleur van het jaar 2018.
Uiteraard wil dit niet zeggen dat elke verfproducent deze voorspelling klakkeloos volgt. Verfproducenten maken ook hun eigen markt- en trendanalyse en baseren zich daarop om voor het komende seizoen bepaalde kleuren naar voren te schuiven in hun gamma.
Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Eén trend kennen we wel…
Wie zich wil buigen over het belang van de voorspelling van trends, zal alvast één trend ontdekken waar we niet omheen kunnen: in een wereld waar elke consument over dezelfde mogelijkheden beschikt als de PR bureau’s waarmee bedrijven samenwerken, zullen trends onvoorspelbaarder worden, sneller vorm krijgen en veelal nog sneller verdwijnen voor een nieuwe trend.
Plannen om je woning of bedrijfsgebouw te laten schilderen? Laat je adviseren.
Schildersbedrijf Pattyn heeft meer dan 75 jaar ervaring met het schilderen en onderhouden van woningen, industriële installaties, bedrijfsgebouwen en openbare infrastructuren. Wij kunnen elk schilderproject aan. Heb je plannen om te schilderen? Contacteer ons om ze samen met jou te bespreken. We maken er graag tijd voor.